Dynamiczny rozwój nowych technologii sprawił, iż informacja stała się niezwykle cenna. W ostatnich latach sektor prywatny stawia nie tylko na ilość klientów ale też głębsze ich poznanie. Liczy się wiedza o jednostce, znajomość jej preferencji oraz sytuacji życiowej. Ponadto, z roku na rok rośnie obecność społeczności sieciowej. Cyberprzestrzeń jest adaptowana do coraz większej liczby dziedzin życia. Towarzyszy nam ona zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Pełni funkcję informacyjną, usługową, rozrywkową, komunikacyjną i całe mnóstwo innych. Gdyby zebrać wszelkie informacje, które dobrowolnie lub nieświadomie umieszczamy w Internecie, powstałby doskonale precyzyjny profil naszej osoby. Stąd też wynika potrzeba umiejętnej ochrony i zarządzania informacją, konieczność budowania świadomości i ostrożności użytkowników oraz administratorów – tak na poziomie jednostki, jak i podmiotów publicznych czy sektora prywatnego.